Στα άδυτα της Eθνικής Πινακοθήκης


Βολόδερνα στην Πατησίων όταν με πήραν τηλέφωνο 2 φίλοι για την νέα έκθεση της Λαμπράκη-Πλάκα, της Πινακοθήκης τέλος πάντων και μια βολικότατη στάση της Κάνιγγος με οδήγησε στα 5 λεπτά εκεί. Βασικά το' ξερα, τα βαριέμαι αυτά, ότι θα συναντούσα ένα συνάφι που τα βλέπει σαν χάπενινγκς και μυρουδιά δεν σκαμπάζει. Μπαίνοντας, επιβεβαίωση (ή προκατάληψη;) άμεση, είδα γούνες με κυρίες -δεν πάνε καλά τα μυστικά της εδέμ σκέφτηκα-, πολλά χοντρα χιπ γυαλιά να φλερτάρουν, μπούρου-μπούρου στα iphone, όλ' αυτά μέχρι που εμφανίστηκε η Πινακοθήκη, η Λαμπράκη-Πλάκα δηλαδή και άρχισε την παρουσίαση. Την έχω κατατάξει στις μεγαλοαστές που κάνουν το χόμπι τους κι έτσι στην αρχή παρατηρούσα τις νεανικότατες γόβες-μποτίνια της, τον κότσο στα μαλλιά της, αλλά για λίγο, γιατί μετά με ψιλογήτευσε. Η γυναίκα έχει λόγο γοητευτικό αλλά πάνω απ' όλα έχει πραγματική γνώση, έκανε όχι την ξεναγήτρια, αλλά την δασκάλα όπως είπε η ίδια μεταφέροντάς μας με απλούστατα λόγια την εποχή το κοινωνικό, οικονομικό, θρησκευτικό πλαίσιο μέσα στο οποίο δημιουργήθηκαν τα έργα, τους κρυφούς συμβολισμούς και αλληγορίες τους. Τόσο καλή, που σκέφτηκα πόσο σημαντικό είναι να υπάρχει μια τέτοια ισχυρή προσωπικότητα στο τιμόνι οποιουδήποτε πράγματος, που να προσωποποιεί και να συμπυκνώνει τη φιλοσοφία του. Τες πα, το άρωμα της θείας Βούλας και τα σπρωξίματά της με οδήγησαν αφήσω το πλήθος και να περιηγηθώ από μόνος.
Η έκθεση λοιπόν είναι εξαιρετική, τόσο που απορείς πως αυτά τα έργα (μικρό τους μέρος δε) φυλάσσονταν σε αποθήκες, θέμα που θα λυθεί με την επέκτασή της Πινακοθήκης απ' το 2013, εντυπωσιακή στη μακέτα.
Είμαι πολύ του στοιχειώδους ως απόλυτου ρεαλισμού λοιπόν και όχι της αφαίρεσης (που μου κάνει λίγο ευκολία, ή το κατά τύχη του κατσε του καλλιτέχνη μουντουρώνοντας), κι έτσι εκτίμησα περισσότερο τη συλλογή δυτικοευρωπαϊκής ζωγραφικής, την ασύλληπτη λεπτομέρεια, καθώς και την τέλεια χρήση του φωτός.
Στους έλληνες καλλιτέχνες, είδα καπάκι την μοντέρνα ζωγραφική και την ξεπέταξα στο λεπτό απογοητευμένος. Ευτυχώς είχα πιάσει την έκθεση αντίστροφα και γυρνώντας στο 19ο είδα την επιρροή της δυτικοευρωπαϊκής και στους Έλληνες ζωγράφους που οι περισσότεροι σπούδασαν στα έξω. Εξαιρετικά έργα των Βολανάκη, Γύζης, Λύτρας, Γκίκα, Μόραλη που νιώσαν την ανάσα μου στην προσπάθεια μου για να συλλάβω πως αποτύπωσαν τόση φωτογραφική λεπτομέρεια στα έργα τους. Επίσης εξαιρετικά και τα γλυπτά, που νομίζω είναι της μόνιμης συλλογής, αν ήταν κι αυτά στις αποθήκες θα φρικάρω.
2 κάπως κουραστικές ώρες στο όρθιο, -η θεία Βούλα είχε ήδη αράξει στους καναπέδες στο μισάωρο- αλλά τελικά άξιζε την βόλτα. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 8 Ιανουαρίου (εισιτήρια: 5€, μειωμένο 3€).

Ιδού όσα έργα -με δύσκολες συνθήκες φωτισμού, γι' αυτό συγχωρέστε την θολάδα τους- μπόρεσα να αποτυπώσω με την κάμερα.

Δυτικοευρωπαϊκή ζωγραφική




"Ο Θάνατος του Άδωνιδος", έξαλλη η θεά Αφροδίτη στο σύννεφό της.


Θαλλασογραφίες ρώσου καλλιτέχνη, εξαιρετική αποτύπωση του φωτός.



Τοπιογραφίες της Αθήνας








To κατά παραγγελία πορτραίτο της αρχόντισσας Σερπιέρη, ο άντρας της είχε τα μεταλλεία του Λαυρίου, κι έτσι ξόδευε μιλιούνια για το μεγαλείο της. Τεράστιος πίνακας, απίστευτη κορνίζα. Έργο Γύζη, αν θυμάμαι καλά

Ο αγαπημένος μου πίνακας όλων που δεσπόζει στο κέντρο "Μαρούσι" του Αγήνωρος Αστεριάδη.







Πολύ καλός ο Κώστας Πλακωτάρης, χάρηκα που τον γνώρισα για πρώτη φορά.



Σκηνές της ελληνικής υπαίθρου, "ζωοπανήγυρις" και "σπορά"







Εγγονόπουλος: άνω "πόρτα" κάτω "στρατώνας"













Εγγονόπουλος, κάθισα 5 λεπτά για να συλλάβω φως-σκιά στις πτυχώσεις.

Τα αγάλματα








ps.

Μετά σκεφτόμουν γιατί έδειξα τέτοιο ενδιαφέρον και μάλλον θα ταν αποτέλεσμα αρτίστικης ικανοποίησης που με πότισε μια ωραία -πιστεύω- αφίσα που φτιαξα προχτές και που ξεκίνησε από ένα απλό σχεδιάκι ένα βαριεστημένο βράδυ.

Κι εδώ κολλά και αυτό που αφορά περισσότερους, άλλη μια ξενάγηση στην Δημοτική Πινακοθήκη, την Παρασκευή στις 8. >>

Σχόλια

  1. Άλλη μια υπέροχη ανάρτηση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πραγματικά υπέροχη ανάρτηση.
    Θα μου επιτρέψεις να διορθώσω ένα γραμματικό λαθάκι, είναι "στη Δημοτική", όχι "στην Δημοτική".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. α ωραία, ευκαιρία να το διευκρινίσω:
    το στηΝ είναι επιτούτου για να 'ναι ξεπετάγεται η δεύτερη σειρά και να υπηρετεί τον δυναμισμό και τις διαγωνίες γραμμές του όλου σχεδίου.

    Χωρίς το -Ν θα τετραγώνιζε άσχημα ο τίτλος :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. katalabainw to epixeirima sou, alla einai toso asximo otan to diabazeis k poly perissotero otan to ekfereis. exases thn ousia ths omorfias ths glwssas gia na ekipiretiseis th forma k esy, opws poly syxna kanoun k oi sygxronoi kalitexnes pou den polysimpatheis.

    krima dioti h afisa sou, kai h idea, einai toso wraia, pou den eixe anagh apo to teliko n. esteke mia xara kai xwris na biazei th glwssa.

    y.g. mh mou apanthseis k esy gia ta greeklish. tha faw ta byzia mou me auto to koplex pia.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Σ' αυτον τον Κωνσταντίνο τον Αλεξανδρινό δεν σας χαλάνε τ' ανορθόγραφα, σε μένα βρήκατε την πείτε.

    Τες πα, αν και με βάζεις και ανοίγω το illustrator μεσημεριάτικα, ιδού κι η βερσιόν για τους οπαδούς της ορθότητας :-p

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Είναι δυνατόν να ασχολείσθε με το αν είναι σωστό το τέλος το ν ή όχι; Να ήταν αυτό όλο το πρόβλημα της γλώσσας καλά θα ήταν. Δείτε την ουσία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. ωχ, για καλό το είπα(μήπως σου είχε ξεφύγει και το παρέδιδες έτσι) και βλέπω ότι ξεκίνησα "θύελλα" σχολίων!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Θα απαντησω εγω για τα greeklish.
    Αν θες πες το κομπλεξ (κοπλεξ;), το σιγουρο ειναι οτι φαινεται γελοιο να κοπτεται για τα σωστα ελληνικα των αλλων καποιος που γραφει greeklish.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Θα χαρώ να δω τι συλλογή έχει και η Δημοτική Πινακοθήκη! Παρασκευή είπαμε; Η ξενάγηση ήταν όντως υπέροχη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Από οσα περιέγραψες θα ήθελα πάρα πολύ να πάω! συγχαρητήρια για το ευχάριστο blog σου.
    υ.γ: λάτρεψα το ποστ με τα παλιά επιπλα, μανιακή συλλέκτης επίσης! αλλά προς το παρόν μόνο μικρά τραπεζάκια έχω βρει! που θα μου παέι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Αφού τα Ελληνικά είναι συντηρητικά στα φωνήεντα, γιατί να μην είναι συντηρητικά και στα σύμφωνα;! Εγώ λέω, καλά έκανες και έγραψες «στην Δημοτική» και ούτε γραμματικό λαθάκι είναι ούτε τίποτα. Ο καθένας, αυτό, το γράφει όπως θέλει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Όταν όμως γράφεις για τη σωστή χρήση της γλώσσας με greeklish, ε, τότε πες μας και κομπλεξικούς!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. κατ αρχην συγχαρητηρια για το μπλογκ. το ανακαλυψα εδω και λιγο καιρο και το επισκεφτομαι τακτικα.
    μια απορια. γιατι θεωρεις συνωνυμα τις γουνες με τα μυστικα της εδεμ και αυτα τα δυο τα εξισωνεις με υπαρξιακη ελαφροτητα στην καλυτερη περιπτωση?

    αλλη απορια. κυκλοφορουν ακομη γουνες στην αθηνα????

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

400 παλιές έντυπες ελληνικές διαφημίσεις

Γέμισε μωβ η Αθηνάς

Στα προσφυγικά της Κοκκινιάς