H ψυχολογία του κυβόλιθου


Περνώντας -ως συνήθως με μια τυρόπιτα στο χέρι- απ' την οδό Θησέως, την προσοχή μου τράβηξε αυτή η εικόνα: τον καταστηματάρχη να 'χει βάλει ένα τραπεζάκι με δύο καρέκλες απέξω απ' το μαγαζί του. Δεν ήταν απλώς όμορφη εικόνα, αλλά πολύ περισσότερο ανθρώπινη, στην κλίμακα που μάλλον χρειαζόμαστε για να νιώσουμε οικείο και χαλαρώτερο το περιβάλλον, και να δημιουργούνται αυτές οι απλές συνθήκες για ξαπόστεμα και επικοινωνία.
Το συμπέρασμα άμεσο: αυτό που άλλαζε το μικροκλίμα του σημείου ήταν ολοφάνερα ο πεζόδρομος, η αίσθηση του λιθόστρωτου που προφανώς έχει καταγραφεί μέσα μας σαν σαφώς πιο φιλικότερο πεδίο απ' ότι η αφιλόξενη άσφαλτος.
Η οδός Θησέως λιθοστρώθηκε πρόσφατα στο παράδειγμα των άλλων πεζοδρόμων που δημιουργήθηκαν στο εμπορικό τρίγωνο, κίνηση που αναζωογόνησε την περιοχή και της χάρισε λιγότερη ερημιά και πρωί και βράδι. Το αξιοσημείωτο λοιπόν στην περίπτωση των πεζοδρόμων αυτών είναι η μη υστερία τους, ότι επιτρέπουν ελεύθερα την ροή και το παρκάρισμα των αυτοκινήτων.
Δεδομένων των συνθηκών στο καράκεντρο, με τα άπειρα στενά στενά στενάκια νομίζω πως αυτό είναι μοντέλο που πρέπει να ακολουθηθεί, όχι μόνο γιατί κάνει την ζωή του πεζού καλύτερη κυκλοφορώντας πιο άνετα στο κέντρο του δρόμου, αλλά γιατί το κυβολιθόστρωτο είναι στο συλλογικό, εγγεγραμμένο, σαν ήπιος δρόμος και οι κάτοχοι ι.χ. κινούνται με τεράστια προσοχή αλλά και αποφεύγουν παρκάρουν.


Tα τραπεζάκια έξω λειτουργούν σαν απήχηση της κλασσικής αθηναϊκή στοάς που κάθε καταστηματάρχης έχει δυο καρέκλες και ένα τραπεζάκι για να τα λέει με τους φίλους του.



Το πριν του δρόμου, είναι αυτό που συναντάς στο απέναντι στενάκι, την Χαβρίου. Ανύπαρκτες λωρίδες σαν πεζοδρόμια, στριμώχνουν στην άκρη τους πεζούς.

Στην Θησέως όμως, με την φλατ ενότητα, τα μηχανάκια/αυτοκίνητα παρκάρουν άκρη-άκρη αντιστρέφοντας το πάνω μοντέλο προσφέροντας άνεση στην κίνηση πεζών αλλά και διερχόμενων ι.χ.



Επίσης μη έχοντας το άγχος να στραβοπατήσεις στο ρημαγμένο πεζοδρόμιο, έχεις την άνεση να χαζέψεις και κτίρια, που δεν τα πρόσεχες καν πριν (άλλο τέτοιο χαρακτηριστικό παράδειγμα το Bliss στη Ρόμβης)


Ωραία πινελιά τα μικρά καφέ που είτε άνοιξαν πρόσφατα, είτε είναι χρόνια και μοιάζουν χαλαρότερα από ποτέ.



Εδώ το the box, απ' τα πιο καλοφτιαγμένα κομμωτήρια της πόλης.


Το σηκώνει το λιθόστρωτο το λουλούδι με την γλάστρα, που να το βγαζες πριν στο στενό πεζοδρομιάκι;


Να, πιο κάτω, λίγο πριν βγεις Αγ. Ειρήνη, καταπληκτική γωνιά με τέλεια κτίρια και η εικόνα του μισού αμαξιού στο πεζοδρόμιο πόσο παράταιρα άδικη για τον αρχιτεκτ πλούτο της πόλης!


Καταλήγοντας, αυτό είναι: "Κάντο σαν την Θησέως!": μηχανάκι, αυτοκίνητο, πεζός σωστά 'τοποθετημένοι', συμβιούντες σε αρμονία.

Σχόλια

  1. σε όλες τις φωτογραφίες βέβαια ο τυφλός πεζός πέφτει σε αρμονικά παρκαρισμένα μηχανάκια, αυτοκίνητα. Ο πεζόδρομος πρέπει να είναι πεζόδρομος. Αν δεν μπορεί να αποφευχθεί η κίνηση των οχημάτων ας οριοθετηθεί τουλάχιστον! Απλά τα πράγματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πολυ ευστοχη η τοποθετηση σου. Και δρομος και πεζοδορμος. Δεν ειναι δυνατον να δαιμονοποιειται το αυτοκινητο και το μηχανακι, ειδικα σε δρομους που εμπεριεχουν εμπορικες δραστηριοτητες και οχι μονο αναψυχης.
    ευστοχη η παρατηρηση για τη γραμμη των τυφλων, και την αναγκη καλυτερης οριοθετησης της πορειας των αυτοκινητων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. παιδια ξερεις κανεις που μπορω να βρω τις καρεκλες και το τραπεζακι που ειναι στην πρωτη φωτογραφια;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΛΟΛ!

    http://ikea.gr/DefaultM.aspx?page=productview&iID=36831

    http://ikea.gr/DefaultM.aspx?page=productview&iID=29168

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ωραίος, ντάξει όχι πολύ άσχημος, δρόμος για περπάτημα!

    http://inwhirlofinspiration.blogspot.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. έχω κατάστημα στο παγκράτι και πάντα ήθελα να βάλω τραπεζάκι αλλά είναι στενό το πεζοδρόμιο και ενοχλώ!
    πάντως 2 φορές έχω βγάλει γλαστρούλα και την έκλεψαν! απέναντι είχαν μια ελιά και την είχαν αλυσοδέσει! θα ξαναβγάλω!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ναι!
    Συμφωνώ... Κάντο όπως στη Θησέως αλλά... όχι στις ερμαφρόδιτες καταστάσεις... μηχανάκια/αυτοκίνητα αλλού... είναι ζήτημα χρόνου πότε τα αυτοκίνητα θα πάψουν να είναι "άκρη άκρη"... όταν λέμε πεζόδρομος, εννοούμε ΠΕΖΟΔΡΟΜΟΣ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. enan kafe sthn athina tha ton ithela twra. na' xei kai hlio omws...
    X

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Θα αστειεύεστε βέβαια με την αρμονική συνύπαρξη. Ή είναι πεζόδρομος ή όχι. Σε καμιά ευρωπαϊκή πόλη δεν συμβαίνουν αυτά. Με τέτοια νοοτροπία έχουμε φτάσει στην ανοχή κάθε είδους παραβάσεων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Φυσικά και αστειεύεσαι! Ζω 100 μέτρα από τη θησέως και είμαι και πεζή και οδηγός αυτοκινήτου. Ως πεζή έχω δεχτεί τόσο στη Θησεως όσο και στους γύρω πεζόδρομους την απαράδεκτη αγένεια των οδηγών οι οποίοι αν και βρίσκονται σε πεζόδρομο πιστεύουν περισσότερο στη δύναμη ου ισχυρού φαίνεται και κορναρουν μανιασμενα μαρσάρουν, δεν κόβουν ταχύτητα και γενικώς δε σέβονται τους πεζούς με κανένα τροπο. Ούτε και τα καταστήματα των οποίων τις βιτρίνες κλείνουν τελικά. Ως οδηγός αυτοκινήτου και κάτοικος της περιοχής δεν έχω ανεβεί ποτέ σε πεζόδρομο παρά μόνο όταν σε κάποιες πορείες και διαδηλώσεις το κέντρο είναι τόσο ασφυκτικά κλειστό ώστε να μην έχω καμία άλλη λύση για να φτάσω σπίτι μου και δεν έχω παρκάρει ΠΟΤΕ σε πεζόδρομο αν και δεν διαθέτω την επιλογή "μην κατεβείς στο κέντρο με το αμάξι" αφού εδώ μένω. Οι πεζόδρομοι και οι πλατείες είναι για τους πεζούς. Δεν είναι πάρκινγκ. Αλλά όσο υπάρχει ασυδοσία κανείς δε θα σέβεται ποτέ κανέναν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. "Το αξιοσημείωτο λοιπόν στην περίπτωση των πεζοδρόμων αυτών είναι η μη υστερία τους, ότι επιτρέπουν ελεύθερα την ροή και το παρκάρισμα των αυτοκινήτων."

    Συγγνώμη, αλλά τι σόι πεζόδρομοι είναι αυτοί; Θα μου επιτρέψεις να διαφωνήσω κάθετα: ειδικά τισ Κυριακές η κατάσταση με τα αμάξια και τις μηχανές είναι απαράδεκτη (λόγω της γνωστής υστερίας του νεοέλληνα, να νομίζει ότι θα του πέσει η μέση αν περπατήσει τρία τετράγωνα).

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

400 παλιές έντυπες ελληνικές διαφημίσεις

Γέμισε μωβ η Αθηνάς

Στα προσφυγικά της Κοκκινιάς