Ο αργός θάνατος της Πλατείας Αγίας Ειρήνης;


• Γράφει η Αθηνά Λαμπρινίδου
Μία απο τις πιο πανέμορφες πλατείες της Αθήνας και του ιστορικού της κέντρου, σαν στολίδι. Απίστευτη παλιά αρχιτεκτονική, παλιά μαγαζιά στολισμένα και αυτά με δαντέλες και υφάσματα, τα λουλουδάδικα του κ. Παύλου, τα σουβλάκια του Κώστα, το Καπάκι, το Αιολίς.
Όταν ξεκίνησα να νοικιάζω ένα μικρό δώμα πάνω στην Πλατεία πριν 4 σχεδόν χρόνια υπήρχε και ένα ωραίο yoga center στον δεύτερο και τρίτο όροφο ενός παλιού κτιρίου, το Botanica ένα μαγαζακι στην γωνία με αιθέρια έλαια, φυσικές κρέμες κλπ.

Μέσα στα τελευταία 3 χρόνια απο 3 τα καφέ/μπαρ έγιναν 5 στην μικρή πλατειούλα αυτή. Ήδη ετοιμάζεται και το 6 και οι φήμες λένε οτι υπάρχουν κι άλλα στα σκαριά. Ένα κατέστρεψε μπροστά στα μάτια Πολεοδομίας, Αστυνομίας, Αρχαιοτήτων την 'διατηρημένη' πρόσοψη του πανέμορφου κτιρίου που νοίκιασε, έβαλε τεράστια τζάμια, κρόσσια και ξεκίνησε μουσική στο διαπασών. Το Yoga Center έκλεισε λόγω θορύβου γιατί στεγαζόταν από πάνω. Έκλεισε και το Βotanica. Η πλατεία έχει γίνει δημόσιο πάρκιγκ. Σε καθημερινή βάση.

Εμείς οι κάτοικοι, αρχιτέκτονες, καλλιτέχνες, επιχειρηματίες, φιλόλογοι, περιβαλλοντολόγοι κοιμόμασταν για χρόνια με ωτοασπίδες ή καθόλου. Πέρσι, πριν τις δημοτικές εκλογές, μετά από την εκατοστή φορά που είχα πάει με έναν φίλο μου να παραπονεθώ στην αστυνομία που είναι δύο τετράγωνα μακριά, ο αστυνομικός που ήταν στην βάρδια ευγενέστατα και ήσυχα μου είπε 'ξέρεις κορίτσι μου, παλιά ήμουν βασισμένος στου Ψυρρή, ερχόταν και εκεί ένας κάτοικος να σαν εσένα, ένας πολύ καλός κύριος, παραπονιόταν για τον θόρυβο από τα μαγαζιά, έκανε μηνύσεις. Του έλεγα, κύριε Τάδε μου για δεν μετακομίζετε από την γειτονιά. Δεν έχετε ελπίδα να ακουστείτε μπροστά στα συμφέροντα. Και κατέληξε σκοτωμένος σε αυτοκινητιστικό.."..... Κάποιος μου είπε να προσέχω που παρκάρω την μηχανή μου τα βράδια.
Με τον καινούργιο δήμαρχο και αντιδήμαρχο δημοτικής αστυνομίας μοιάζουν να έχουν αρχίσει να αλλάζουν τα πράγματα σιγά σιγά προς το καλύτερο. Τα live σταμάτησαν, τα decibel της μουσικής μειώθηκαν, έχουν πέσει κλήσεις στα παρκαρισμένα αυτοκίνητα. Μια ανακούφιση.

Χθες άκουσα μια άλλη φήμη. Το Αιολίς λέει, το οποίο και έκλεισε λόγω κακοδιαχείρισης, το αγόρασε ένας κύριος στον οποίο ανήκουν τεράστια νυχτερινά κέντρα. Δεν θυμάμαι το όνομά του. Ούτε που τον ξέρω τον άνθρωπο. Αισθάνθηκα οτι ήρθε πλέον 'το τέλος΄ για την Πλατεία. Είπα μήπως ψάξω να βρω τον τηλεφωνό του, πάω στο γραφείο του να τον γνωρίσω, πρωτίστως να τον ΄καλωσορίσω΄στη πλατεία και μετά να του δώσω μια εικόνα της: Οτι δηλαδή η απίστευτη ομορφιά της, από που τραβάει Έλληνες και τουρίστες, και εμάς τους κατοίκους, και φαντάζομαι και τον ίδιο είναι η 'ρομαντική' της φύση, η low profile ενέργεια μιας παλιάς Αθήνας που χάνεται. Της Αθήνας του Βέγγου. Να του δώσω και μια εικόνα για να γνωρίζει ότι η πλατεία κατοικείται και από ένα σωρό εντάξει ανθρώπους, εκ των οποίων απολύτως κανένας μας δεν είναι ενάντια στην επιχειρηματικότητα, αλλά ότι και εμείς δουλειές έχουμε, πρωινές όμως, και μωρά, και χρειάζεται να μπορούμε αν μη τι άλλο να κοιμηθούμε.
Ένας πολύ αγαπημένος μου φίλος μου είπε οτι είμαι τελείως τρελή. Οτι τέτοια πράγματα δεν γίνονται στην Ελλάδα. Ένας άλλος επίσης αγαπημένος μου είπε να ξεχάσω την Πλατεία Αγίας Ειρήνης. Οτι πάει καλπάζοντας προς το μέλλον της Πλατείας Καρύτση και δεν μπορώ να κάνω τίποτα για αυτό.

Σχόλια

  1. Έχεις απόλυτο δίκιο για την πλατεία Αγ. Ειρήνης, στην Ελλάδα όλα τα χαλάμε, από τη στιγμή που οι περιοχές όπου ζούμε χαρακτηρίζονται ως περιοχές γενικής κατοικίας όλες οι χρήσεις επιτρέπονται.Αυτό σημαίνει ότι αφού τα λαγωνικά οσφριστούν θήραμα ορμάνε, φυσικά νόμιμα. Έτσι χάλασε και του Ψυρρή που σταδιακά έχασε το χαρακτήρα των μικρών συντεχνιών τσαγκάρηδων που για δεκαετίες βρίσκονταν εκεί και έγινε μία χωρίς νόημα περιοχή. Έτσι το Γκάζι σιγά, σιγά ολοκληρώνει τη πορεία του σαν μία ακόμη απρόσωπη περιοχή και έτσι σιγά,σιγά θα γίνει και η πλατεία Αγ.Ειρήνης όπως και όλοι οι δρόμοι γύρω από αυτήν. Η ρόμβης έχει τα ίδια χάλια,πάρκινγκ, το ένα cafe μετά το άλλο copy and paste. Ο άνθρωπος εξωραϊζεται και τη θέση που παίρνει το απρόσωπο. Είμαι υπέρ των μικτών χρήσεων σε μία πόλη γιατί αυτές είναι που δίνουν τον όποιο χαρακτήρα υπάρχει σε αυτές, μόνο που στην Ελλάδα η μία χρήση διώχνει την άλλη, με επιθετικότητα. Πως να ισορροπήσουν; Τέτοιοι που είμαστε δεν μας ενδιαφέρει η συνύπαρξη.

    Τέλος πάντων μπορεί στο τέλος να νικήσει το καλό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αντισταθειτε! Μην το βαζετε κατω!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Είναι τόσο κρίμα που χάνεται η παλιά ταυτότητα του εμπορικού κέντρου της Αθήνας. Κανένας παραδειγματισμός από αυτό που έγινε στου Ψυρή και στο Γκάζι, γιατί κανένας επιχειρηματίας δεν ενδιαφέρεται για την περιοχή που θα ανοίξει το καφέ - μπαρ του. Το μόνο που σκέφτεται είναι πόσο κέρδος θα έχει από αυτή την περιοχή. Όλα τα ίδια και τα ίδια, μονότονα. Καφέ μπαρ, καφέ, μπαρ... όλα απρόσωπα. Και μετά σου λένε ότι έχουν σχέδια να επιστρέψουν μόνιμοι κάτοικοι στο κέντρο της Αθήνας. Ας γελάσω (πικρά).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Στο Εμπορικό Τρίγωνο καφετέριες ανοίγουν γιατί κλείνουν τα παλιά μαγαζιά, τα οποία πεθαίνουν λόγω κρίσης, η αλήθεια είναι όμως ότι η φθίνουσα πορεία τους είχε αρχίσει προ πολλού - η κρίση έδωσε τη χαριστική βολή. Οι καφετέριες αν μη τι άλλο εμποδίζουν σε αυτές τις περιοχές να νεκρώνουν τελείως, τα βράδυα νεκρές ήταν έτσι κι αλλιώς αφού κλείνανε τα μαγαζιά. 'Αλλωστε θα το παρατηρήσατε ότι όπου κλείνουν ρουχάδικα-παπουτσάδικα κτλ κατά το πλείστον ανοίγουν φαγάδικα-μπαράκια κτλ. Το ζητούμενο λοιπόν είναι η συνύπαρξη και η τήρηση του νόμου, που υπάρχει έτσι δεν είναι; Προσωπικά δεν με χαλάει που γίνονται μπαράκια τα παλιά μαγαζιά - κάτι έπρεπε να γίνει με αυτά. Είναι ανάγκη όμως να τηρείται ο νόμος, και σε αυτό το βάρος πέφτει στις Αρχές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Δυο αναρτήσεις πριν είχα μιλήσει για θλιβερή και μίζερη ζωή στο κέντρο και μια φίλη διαμαρτυρήθηκε έντονα. Ηρθε λοιπόν και η πληρωμένη απάντηση-επιβεβαίωση.


    Αν μαλιστα υπάρχει κάποιος κάτοικος Ταυρου-Πετραλώνων-Θησείου-Γκάζι ας μας πει τι ωρα (δεν) σταμάτησε η εκκωφαντική μουσική απο το φεστιβαλ υπέρ της νομιμοποίησης του μπάφου στο πάρκο της στρατολογίας, το Παρασκευό-Σάββατο που μας πέρασε. Εγω στις 6μιση το πρωι ακόμα τους άκουγα δυνατά και καθαρά, κι ας είχαν ξεκινήσει απο τις 7μιση το απόγευμα..


    Πολιτισμός είναι να μην ενοχλείς τον διπλανό σου, όσο κοντά κι αν βρίσκεσαι σ'αυτόν, _αυτό_ λέγεται μαγκιά.. Τα ολοήμερα πανηγύρια παραπέμπουν σε επαρχιακού τύπου υποκουλτούρα, καθόλου περίεργο βέβαια που όλοι αναζητούν αυτή την εκτόνωση, σύμφωνα με το επίπεδο μόρφωσης και αγωγής των περισσοτέρων Ελληνων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Έτσι μπράβο, παιδιά, να φαινόμαστε όλοι ποιοί είμαστε - υπέρ της επιχειρηματικότητας και μόνο το "φεστιβάλ του μπάφου" να μάς χαλάει...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Είμαι κάτοικος της οδού Ευαγγελιστρίας. Τα τελευταία 3 χρόνια και εδώ έγιναν τα ίδια. Από 3 καφέ σήμερα λειτουργούν παράνομα 6. Επειδή δεν έχουν χώρο να τοποθετήσουν τα τραπέζια τους ξήλωσαν δέντρα και τα τσιμέντωσαν, ξήλωσαν 2 παγκάκια, 1 ακόμη παγκάκι περικυκλώθηκε από τραπέζια, επειδή δεν υπάρχει αρκετός κόσμος για όλα, βάζουν δυνατά μουσική για να ακουστούν. Ο καινούργιος δήμαρχος - Καμίνης - δεν έχει ασχοληθεί καθόλου με τον πεζόδρομο της Ευαγγελιστρίας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Την υποκουλτούρα δεν την εφηύρε το χαμηλό επίπεδο των Νεοελλήνων δυστυχώς, είναι εισαγόμενο προϊόν που πουλιόταν κατά το πλείστον στα αμερικάνικα B-movies. Η διαφορά είναι ότι αυτοί διαμορφώνουν την ατζέντα οπότε μαζί με τα αναμφισβήτητα καλά ήρθαν και τα κακά, τα οποία πλασάρουν χωρίς καμιά ενοχή μαζί με την αντίληψη ότι δεν νοείται σύγχρονη μεγαλούπολη χωρίς Chinatown, χωρίς γκράφιτι και χωρίς υποβάθμιση. Με δεδομένα αυτά, δεν μένει παρά να απαιτούμε από τις Αρχές να κάνουν τη δουλειά τους, τίποτα λιγότερο τίποτα περισσότερο. Το ζήτημα δεν είναι η καφετέρια αλλά ο τρόπος λειτουργίας της. Μπορεί η Πολιτεία να κάνει κάτι για αυτό;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Βρήκα αυτό το σχετικό άρθρο:

    http://www.tovima.gr/culture/article/?aid=394223

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Συμφωνώ, έχεις απόλυτο δίκιο. Εδώ απλώς υπήρχε το πρόσφορο έδαφος ;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Για ψάξε λίγο γιατι ένα αυτοδιαχειριζόμενο φεστιβάλ χωρίς διοργανωτές, χρειάζεται έσοδα από το μπαρ για να καλύψει τα έξοδά του; Tip: Θυμίσου τον Νταλάρα και το σάντουιτς.. Και 2η ερώτηση: πως μπορεί να παίρνει άδεια και υποστήριξη από τον δήμο ώστε να διοργανωθεί σε κατοικημένη περιοχή και να διαταράσσει προκλητικά επι δυο συνεχείς ημέρες την κοινή ησυχία των πολιτών _γειτονικού_ δήμου; Γιατί δεν έγινε στην παραλία φέτος;


    Δεν καταλαβαίνεις οτι όλα αυτά είναι πολιτικάντικα παιχνίδια και εσείς/εμείς πιόνια αυτής της δήθεν ελευθερίας που μας προσφέρουν σε ελεγχόμενες δόσεις; Οτι τελικά οι ελεγκτές του νόμου (blink) βγήκαν αρκετά κερδισμένοι από τις πωλήσεις μπάφου το σαβ/κύριακο; ($$$)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Πού να πιαστεί και που να αρχίσει κανείς?

    - τι σημαίνει αυτοδιαχειριζόμενο φεστιβάλ χωρίς διοργανωτές?

    - από πού πρέπει να καλύπτονται τα έξοδα ενός φεστιβάλ?

    - τι σημαίνει Νταλάρας και σάντουιτς? Είμαι ο μόνος που δεν καταλαβαίνει κάτι?

    - πολλοί κια διαφορετικοί λόγοι υπάρχουν για να πάρει κάποιος άδεια από κάποιο δήμο. Η υποστήριξη σε τι μεταφράζεται?

    - τι σημαίνει αυτό με το γειτονικό δήμο? έχουμε εμφύλιο μεταξύ δήμων? Και σε μας γιατί δεν είπατε τίποτα?

    - αν το κάνανε στην παραλία, μήπως θα τούς ρωτούσες γιατί δεν το κάνανε στο πάρκο Τρίτση που το κάνανε ακόμη πιο παλιά?

    - πολιτικάντικα παιχνίδια? τύπου?

    - ποιοί πουλούσαν μπάφους?

    - το σήμα του δολλαρίου προέρχεται από αφηρημάδα ή από ευσεβείς πόθους?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Εξυπνάδες και δυσκοίλιες πανελίστικες απαντ-ερωτήσεις χωρίς ουσία για να βγεί το μισάωρο του αέρα, σχεδόν downtown-ίστικες υπαρξιακές αναζητήσεις παραλίας, λίγο πριν το 5ο ούζο, τρίτο στριγκ δεξιά.


    Απαντήσεις τώρα.

    1. Πίσω απο τις λέξεις κρύβεται ο Αλέξης.
    Ο γνωστός.


    2. Τα έξοδα καλύπτονται από τα έσοδα.


    3. Νταλάρας + Σαντουιτς = Αφιλοκερδώς. Διάβασε και λίγο αυτό που λέγεται εφημερίδα, όχι μόνο men's health.



    4. Μεταφράζεται σε ψηφουλάκια ελεύθερα, νεανικά και αντιδραστικά, στις επόμενες δημοτικές.



    5. Γειτονικός δήμος λέγεται ο δήμος που του ζαλίζεις το μαλακό υπογάστριο χωρίς να έχει συμφωνήσει να συμμετέχει στην εκδήλωση. Και οχι, μπερδεύτηκες, δεν μιλάμε για το Δήμο Κηφισιάς, εσεις εκεί συνεχίζετε να κοιμάστε ήσυχα κάθε βράδυ, αφού τα κάνετε όλα μπ____λο στο γκάζι και τις γύρω περιοχές που κοιμόμαστε εμείς..


    6. Θα τους ρωτούσα παλί γιατί δεν το έκαναν στην παραλία, εκεί που δεν έχει σπίτια. Γράψε μου το address σου να σου κάνω καντάδα αύριο να δούμε τι άποψη έχει η μαμά σου γι'αυτο. Καμια καλή γλάστρα να μου πετάξεις γιατι έχω έλλειψη...


    7. Αλέξης και λοιποί που έχουν λαμβάνειν. Πρεπει πραγματικά να αφήσεις το mens health στην άκρη.


    8. Εσυ από το ebay αγοράζεις; Ολη τη διακίνηση την ελέγχουν οι γύφτοι και οι μπάτσοι. Μιση-μισή.


    9. Δεν είμαι ουτε γύφτος ούτε μπάτσος για να τα 'κονομήσω, αντίθετα, δεν κοιμήθηκα 2 μέρες.


    Είδες; Δεν ηταν δύσκολο. Φτάνει να έχεις κάτι να πεις και να μη κάνεις σαν suicide με πατσαβούρια extension από τον κλιματισμό του metro.
    ;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Οκ δεν κοιμήθηκες δύο μέρες. Εγώ δεν κοιμόμουν κάθε μέρα στο Χαλάνδρι από το διπλανό μπαρ και η αστυνομία με έστελνε στο Δήμο και αυτός πάλι στην αστυνομία μέχρι που μετακόμισα.
    Το πρόβλημα δεν είναι ένα φεστιβάλ που κρατάει 2 μέρες και φέρνει και κόσμο σε μια υποβαθμισμένη περιοχή βρε φίλε. Έχω πάει σε τόσα φεστιβάλ στο εξωτερικό και οκ 2 μέρες (που είναι και ΣΚ) έχει φασαρία τι να κάνουμε.
    Όσο για τη σύγκριση του φεστιβάλ με τον Νταλάρα είναι τουλάχιστον άκυρη. Το φεστιβάλ γίνεται από εθελοντές χρόνια τώρα, έχει αρκετά έξοδα χωρίς να έχει είσοδο και η μπίρα έχει τιμή περίπτερου.
    Μακάρι να γίνονταν περισσότερα τέτοια φεστιβάλ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Ναι στο εξωτερικό γίνονται αλλά σε μη κατοικημένες περιοχές και με διακριτική παρουσία της αστυνομίας για να μην μετατρέψουν την περιοχή σε υπαίθρια δημόσια ουρητήρια όπως και έγινε. 48ωρο πάρτυ μέσα ή πολύ κοντά στα σπίτια δεν νοείται σε κάνενα πολιτισμένο κράτος. Για να σε πάρουν στα σοβαρά πρέπει να είσαι κατ'αρχήν σοβαρός. ;)

    Δεν με ενοχλεί καθόλου το συγκεκριμένο φεστιβάλ ως ιδέα, με ενοχλεί η ελευθερία που μετατράπηκε σε ελευθεριότητα, με λίγα λόγια θα τα κάνουμε μπ****λο επειδή μπορούμε και πήραμε μια άδεια. Για να ξέρεις οι ιδιοι που συμμετέχουν στο φεστιβάλ είναι αυτοί που σε λίγα χρόνια θα γεμίζουν το μπαράκι που σε ξυπνάει κάθε βράδυ.

    Η δια βίου καγκουριά και η έλλειψη πολιτισμού και κοινής λογικής είναι το σημαντικότερο πρόβλημα στη χώρα μας μαζι με την έλλειψη παιδείας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Έντάξει με την τελευταία φράση σου δεν μπορώ να διαφωνήσω.  Επίσης το θέμα του συγκεκριμένου φεστιβάλ εκ των πραγμάτων μαζεύει κάγκουρες και διάφορους άλλους κάφρους αυτό είναι αλήθεια. Απλώς τέτοιου είδους φεστιβάλ λείπουν από την Αθήνα και καλό είναι να τα στηρίζουμε ακόμα και αν τα κριτικάρουμε. Εκτός αν μας αρκούν οι καφετέριες και τα μπαρ με τα κοκτέηλ των 9 ευρώ οπότε πάσο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Όλοι οι δρόμοι οδηγούν στου Ψυρρή, δεν το έχεις καταλάβει; Είναι η μόνη λειτουργελια που μπορεί να φανταστεί η ξεχαρβαλωμένη πολιτεία για το κέντρο της Προτεύουσας.

    Ψυρρή, Γκάζι (το οποίο παρουσιάζει και το εξής φαινόμενο, στη θέση των σπιτιών με την αυλή να χτίζονται εξαώροφα λες και δεν έχει περάσει μέρα από την επταετία, μόνο που τώρα είναι "λοφτ" και μεγαλοσκυλάδικα αντί για βιοτεχνίες...), Αβραμιώτου, Πλ. Καρύτσι - η προφανής βούληση των αμήχανων και χαζοχαρούμενων πολιτικών μας είναι ο κόσμος να ζει (κυρίως) στα προάστια και στο κέντρο απλώς να διασκεδάζει (ούτε καν να ψωνίζει). Όλα τα άλλα είναι στάχτι στα μάτια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

400 παλιές έντυπες ελληνικές διαφημίσεις

Γέμισε μωβ η Αθηνάς

Στα προσφυγικά της Κοκκινιάς