Κοπιάστε, νέο παγκάκι έχουμε!
Ο διαγωνισμός για το νέο παγκάκι της Αθήνας ολοκληρώθηκε, και το εικονιζόμενο είναι το νικητήριο (σχεδιαστής: Άρης Στάθης). Όμορφο είναι, χαριτωμένο συν η υποδοχή για στάθμευση ποδηλάτου, μα ξύλινο και όχι ατσάλινο όπως θα πρεπε δεδομένου του βανδαλισμού (για κάποιους βέβαια ελευθερία έκφρασης) που θα υποστεί.
Ενδιαφέρον βρήκα το σκεπτικό της δημιουργικής ομάδας του athensbenchmark: τα παγκάκια θα κατασκευαστούν μετά από χορηγίες, δίνοντας τη δυνατότητα σε όσους προσφέρουν χρήματα να το προσωποποιήσουν με χαραγμένο όποιο μήνυμα επιθυμούν επάνω καθώς και να επιλέξουν το σημείο εγκατάστασής του. Κουλ και δεν θα στοιχίσει τίποτα στον Δήμο. Δείτε τα υπόλοιπα σχέδια/ μάθετε περισσότερα εδώ.
Όμορφο είναι, συμφωνώ. Μ'αρέσει που είναι ξύλινο και τολμώ να πω "κλασικό" (ή όπως λέει μιά φίλη 'κλασικομοντέρνο').
ΑπάντησηΔιαγραφήΔυστυχώς σαν το βλέπω το ποστ σου σε λίγους μήνες με τα παγκάκια γεμάτα χαραγμένα εξυπνακίστικα μηνύματα (A+I= BFF), τσίχλες κολλημένες, γκραφιτίστικες "υπογραφές"...
Still, μια περιπέτεια ακόμη λοιπόν. Ας την ζήσουμε.
Αχ εγώ απογοητεύτηκα κάπως...ωραίο είναι αλλά ήθελα ένα πιο φουτουριστικό
ΑπάντησηΔιαγραφήΝαι, τα 2ο και 3ο τα προτιμώ κι εγώ, κι είναι πιο current από το νικητήριο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚι εγώ το 2ο και το 3ο. Πιο μοντέρνα και πρωτότυπα. Αλλά η πρωτοτυπία και το νέο σ' αυτή την γεροντοκρατούμενη χώρα είναι ιδιότητες προς εξαφάνιση.
ΑπάντησηΔιαγραφήsorry αλλά το δευτερο και το τριτο φαινονται φρικτα οσο αφορα την εργονομια τους, η εσοχη στο δευτερο θα γινοταν πολυ ωραια φωλια για περιστερια, ποντικια κλπ (με λιγα λογια θα "εζεχνε") το δε τριτο ειναι ενδιαφερον σχεδιαστικα αλλα καλυτερα για καποιο παρκο και οχι για trademark της πολης.
ΑπάντησηΔιαγραφήμε λιγα λογια το πρωτο μου αρεσει ειναι και το λιγοτερο "αρχιτεκτονιζων" απο ολα, μπορεις να το φαντασεις να λειτουργει μεσα στην πολη
free beds for the homeless!
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο ξεφλουδίστε την πόλη είναι εντυπωσιακό!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήκρίμα που δεν κέρδισε.
Ως συνήθως η πρωτοπορία πήγε...περίπατο. Καθόλου ικανοποιημένος απο το αποτέλεσμα. Βέβαια δεν περίμενα να βγεί κάτι το πραγματικά μοντέρνο/ωραίο/έξυπνο/καινούργιο... Στημένος και αυτός ο διαγωνισμός...
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια την αισθητική του δεν έχω να πω τίποτε, ούτε θετικό ούτε αρνητικό -άλλωστε περί ορέξεως κολοκυθοκρφάδες. Απλώς φοβάμαι ότι και τα καινούργια παγκάκια θα πέσουν θύμα της ανίατης ελληνικής ασθένειας που λέγεται έλλειψη προστασίας και συντήρησης. Εύχομαι να μην έχει την ίδια τύχη που έχει κάθε καινούργιο παρτέρι, λάμπα, σιντριβάνι, ζαρντινιέρα (αχ αυτές οι ζαρντινιέρες...) πεζόδρομος κλπ κλπ., δηλαδή να γίνει της Κυριακής χαρά και της Δευτέρας λύπη... Ασφαλώς δεν εννοώ την πατίνα του χρόνου και της χρήσης, εννοώ την καταστροφή και την παραμέληση. Γιατί πιο απωθητικό πράγμα από ένα βανδαλισμένο κι αφημένο στον τύχη του πρώην ωραίο αντικείμενο δεν υπάρχει.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠιστεύω και εγώ πως το δεύτερο ήταν καλύτερο ως πρόταση και αρκετά "διαφορετικό", αλλά μάλλον πιο συντηρητικά γούστα κυριάρχησαν...
ΑπάντησηΔιαγραφήΜοναδικός μου φόβος για το μέλλον του... οι κάθε είδους άσκοποι βανδαλισμοί που θα υποστεί, όπως πολύ σωστά παρατήρησε και η Ιφιμέδεια.
Συμπαθητικό είναι, αλλά δεν καταλαβαίνω. Θα μπει αυτό το παγκάκι παντού? Αν ναι, λάθος. Κάθε περιοχή έχει το χαρακτήρα της, στο ιστορικό κέντρο θέλουμε κλασσικά παγκάκια με σκαλιστό μέταλλο και ξύλο, στους αρχαιολογικά πάρκα θέλουμε μαρμάρινα - λιτά και στα προάστια μοντέρνα ή και φουτουριστικά ακόμα...Στο Φάληρο θέλουμε riviera style, όπως αυτά στην Νικαια..Για κάθε περιοχή θέλουμε ειδικευμένους αρχιτέκτονες να σχεδιάζουν το καθετι δημόσιο
ΑπάντησηΔιαγραφήκαταπληκτικό project όμορφη δουλειά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι μια παρατήρηση:
Γιατί τα μοντέρνα κτίρια έχουν αισθητικό χρονικό ορίζοντα 30 μόλις ετών, (η αισθητικά χάι πλ. Ομονοίας μόλις 5)
ενώ τα νεοκλασσικά έχουν μια παντοτινή αισθητική αρτιότητα;
Και η απάντηση:
Μα απλούστατα ότι μοντέρνο είναι ταυτόχρονα και ξεπερασμένο, δηλαδή εφήμερα μοντέρνο μέχρι να ξεπεραστεί από κάτι πιο μοντέρνο, γιάυτό και λέγεται μοντέρνο.
Δηλαδή ο μοντέρνος είναι ο εν δυνάμει πασέ.
Συν το ότι η μοντερνικότητα είναι είναι μια ιδεολογική υπόθεση της εξουσίας.
Και οι ιδελογίες ξεπερνιούνται γρήγορα...
ωραίο το παγκάκι... έξυπνη και η ιδέα των υποδοχών για στάθμευση ποδηλάτων στο πίσω μέρος (αν και οι περισσότερες συμμετοχές είχαν προβλέψει κάτι αντίστοιχο)... μία απορία όμως: τα παγκάκια αυτά σχεδιάστηκαν για να τοποθετηθούν στην Αθήνα ή στο Άμστερνταμ? γιατί ποδηλατόδρομους δεν έχει πάρει πουθενά το μάτι μου! Το να χρησιμοποιείς ποδήλατο στο κέντρο της Αθήνας είναι σαν να παίζεις τη σωματική σου ακαιρεότητα κορώνα - γράμματα... έκτος και αν το χρησιμοποιείς μόνο τις Κυριακές!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕλένη στα 2 ευρώ το λίτρο που θα φτάσει η βενζίνη, μάλλον το ποδήλατο είναι το όχημα του μέλλοντος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα δούμε τι θα κάνουμε με όλα τα εγκατελειμένα turbo sport GTI κτλ που θα αφήνονται παρκαρισμένα.
Σωστά. Μόνο που κανείς δεν ξέρει ποιο από τα μοντέρνα κινήματα έχει τη δυνατότητα να γίνει κλασικό. Επίσης, τίποτα δεν εμποδίζει κάτι το πρωτότυπο ή "πειραματικό" να δανειστεί κλασικά στοιχεία προκειμένου να δέσει με το περιβάλλον.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν διαφωνω... οπότε το μόνο που έχουμε να περιμένουμε είναι να φτάσει η βενζίνη 2 ευρώ και ξαφνικά θα ξεφυτρώσουν ποδηλατόδρομοι!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚι εγώ συμφωνώ γενικά με την Ιφιμέδεια. Δεν είναι κακό που "κλασικίζει", διότι αυτό του διασφαλίζει μια διαχρονικότητα και το κάνει και πιο ουδέτερο στον αστικό χώρο. Για να σας δώσω ένα παράδειγμα: τα παλιά, κίτρινα περίπτερα ταιριαζαν πολύ καλύτερα ακόμη και σε μοντερνες πλατείες της Αθήνας από τα "φουτουριστικά" που σπονσοράρουν οι εταιρίες καπνού κυρίως (στην Πλ. Ηρώων μου φαίνεται σκέτο έγκλημα...).
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι το ξύλο μια χαρά ανθεκτικό υλικό είναι κι από πάνω ζεστώ (εννοείται ότι δεν μιλάμε για ποιότητα Πράκτικερ, όπως έχουν τα παγκάκια που συχνά πυκνά βάζουν οι δήμαρχοι εν όψει εκλογών).
Όσο για το 2ο βραβείο, μου φαίνεται ενδιαφέρουσα η πρόταση, αλλά πολύ ευάλωτη για το δημόσιο χώρο όχι μόνο της Αθήνας, αλλά κάθε μεγάλης πόλης. Όσο για το 3ο, παρά το ενδιαφέρον ντιζάιν, μόνο που το βλέπω πιάνομαι.
Ωραίος, τέλος, μου φαίνεται και ο δεύτερος έπαινος, ίσως και η πιο ωραία πρόταση απ' όλες.
Μα κι αυτά που λες, μια καθαρά ιδεολογική τοποθέτηση είναι.
ΑπάντησηΔιαγραφήΆλλωστε, και τα νεοκλασικά ιδεολογική υπόθεση της τότε εξουσίας ήταν, τι νόμιζες (εξευρωπαϊσμός + τάχα μου επιστροφή στις ρίζες - κι ας μην έχουν καμία σχέση με την αρχαία αρχιτεκτονική - της ελληνικής κοινωνίας). Και φυσικά υπάρχουν μοντέρνα κτήρια που μια χαρά αντέχουν στο χρόνο.
Τέτοιο ήταν και του Δοξιάδη, αλλά δυστυχώς στην Ελλάδα αυτό δεν έγινε κατανοητό...
(Επίσης πολλά του Κωσνταντιίδη.)
Άλλο παράδειγμα: Όλοι τρέχουν να δουν τη διεθνή έκθεση αρχιτεκτονικής του 1957 στο Βερολίνο (Hansaviertel), κανείς πλέον όμως δεν ένδιαφέρεται για αυτήν του 1987 (ΙΒΑ Kreuzberg) με τις μεταμοντέρνες κλασικίζουσες φιοριτούρες,
Ζαρντινιέρες...
ΑπάντησηΔιαγραφήΑνδρέα αναφορικά με τον κλασσικισμό ως ιδεολόγημα, σε παραπέμπω στα νεοκλασσικά του 19ου αιώνα των Δωδεκανήσων προ δηλαδή της γέννεσης του Ελληνικού Κράτους, όπως και τα αρχοντόσπιτα της Οίας, ή των Ιόνιων νησιών, των κλασσικών στοιχείων που διατηρούνται στους Βυζαντινούς ναούς.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Κλασσικισμός εδώ γεννήθηκε και επηρέασε όσο τίποτα άλλο όλον τον κόσμο.
Ο κλασσικισμός είναι απλά η απεικόνιση και συνέχεια του Αττικού τοπίου, της Αττικής φύσης, όπως αντίστοιχα τα ιγκλού για το Αρκτικό τοπίο.
Αναρωτιέμαι άραγε τι θα απογίνουν όλα αυτά τα σπουδαία μοντέρνα κτίρια του Μανχάτταν εάν η Αμερική βουλιάξει στην ύφεση.
Το παγκάκι αυτό εχει και μια ψηφιακή 'φιοριτούρα" που ακόμα δεν εχω καλοκαταλάβει.. Αν φωτογραφήσεις με κινητό το barcode και αν εχεις το ειδικο προγραμμα, που δεν καταλβα από που το βρισκεις, μπορείς να συνδεθείς σ'ενα website και ν αφήσεις ενα ηλεκτρονικό μήνυμα. Πώς γραφουμε πάνω στα παγκάκια? Ε, τώρα θα μπορούμε να αφήνουμε ηλεκτρονικάμηνύματα στα παγκάκια..
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο βρισκω μεγάλη φασαρία για το τίποτε!..
Υπάρχουν άλλοι τρόποι ενσωματωσης της τεχνολογίας σ ενα παγκάκι. Θα μπρούσαν να εχουν ηλιακούς συλλέτες και το βράδυ να αναβουν το φώς διπλα σε κάθε παγκάκι ή να θέτουν σε λειτουργία μικρούς ανεμιστήρες νερού τις μέρες της ζέστης ή να εχουν μπρίζες για να φορτιζονται κινητά.
Μου άρεσε το παγκακι που περιστρέφεται γύρω από το δέντρο ακολουθώντας τη σκιά!
@νιαου Κάνεις λάθος. Απλώς οι Έλληνες συνηθίζουν έναν αρχιτεκτονικό ρυθμό μετά από 70 χρόνια (Από το '30 που χτίστηκε είναι λίγα χρόνια που όλοι ξαφνικά έμαθαν την Μπλε πολυκατοικία και λένε «ωραίο». Βέβαια άλλοι δεν βρίσκουν κάτι το τρομερό). Και το νεοκλασικό δεν είναι ότι έχει παντοτινή αισθητική αρτιότητα αλλά ότι επειδή από την «φύση» του ο ρυθμός περιέχει αρκετό διάκοσμο και στολίδια είναι τα κτήρια αμέσως «πιασάρικα» και αρεστά. Γεμίζουν κατευθείαν το μάτι χωρίς να προσπαθείς να ανακαλύψεις την ομορφιά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑντιθέτως, η μοντέρνα αρχιτεκτονική δεν είναι εύκολη, ευσύλληπτη. Απαιτεί συνήθεια και να δεις και να ξαναδείς το κτήριο ώστε να πεις τελικά ότι είναι ωραίο. Γιατί στην μοντέρνα αρχιτεκτονική το μάτι σου δεν θα πέσει κατευθείαν στην γιρλάντα και το σκαλιστό κάγκελο και γύψινο αλλά είναι άλλα τα κριτήρια που ξαθιστούν ένα μοντέρνο κτήριο ωραίο.
Άντε λοιπόν να πείσεις έναν που δεν ξέρει ότι όσο λιτότερο και για εκείνον, ίσως, αδιάφορο ένα κτήριο, τόσο ωραιότερο!
"Απαιτεί συνήθεια και να δεις και να ξαναδείς το κτήριο ώστε να πεις τελικά ότι είναι ωραίο."
ΑπάντησηΔιαγραφήΚυρίως όμως πρέπει να αλλάξεις εντελώς την αντίληψή σου για την αρχιτεκτονική και να μάθεις να την δεις κυρίως ως μια τέχνη της κατασκευής. (Και τότε μάλλον θα πάψουν να σου λένε πολλά τα νεοκλασικά, επειδη ακριβώς κρύβουν την κατασκευή πίσω από μια διακοσμημένη, σκηνογραφική πρόσοψη, κι ας είναι όμορφα, τα άτιμα...)
Δεν είναι προ της γέννησης του ελληνικού κράτους αυτά, ειδικά στα Δωδεκάνησα και στη Μικρά Ασία ήταν μια σαφής τοποθέτηση υπέρ της Μεγάλης Ιδέας και του ελληνικού έθνους (στη Σύμη π.χ. μέχρι τα μέσα του 19ου αι. έχτιζαν "κυκλαδίτικα", με επίπεδες στέγες). Άλλωστε για την Αθήνα μιλάμε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπίσης η επιλογή "αρχαίων" τάχα μου αρχιτεκτονικών στοιχείων ακόμη και στην Ανναγέννηση ιδεολογική ήταν....
Τέλος, πρέπει να σου επισημάνω για άλλη μια φορά ότι τα νεοκλασικά δεν έχουν παρά μια πολύ επιφανιακή σχέση με την αρχαία ναοδομία που όντως γέννησε το ελληνικό τοπίο. Πιο κοντά βρίσκεται ένας οποιοσδήποτε σκελετός μπετον-αρμέ, αλλά και η τέντα του καφενείου, παρά, ας πούμε, το Μέγαρο Σταθάτου.
ΥΓ: Τα σπουδαία κτήρια του Μανχάτταν; Μα τι έγιναν τα σπουδαία κτήρια της Αθήνας, όταν αυτή βούλιαξε στην ύφεση;
ΑπάντησηΔιαγραφή(Εκκλησίες, αργότερα τζαμιά, αλλα κυρίως νταμάρια.)
poly mou arese to neo athinaiko pagaki, kai ante kairos einai na baloume to podilato stin kathimerinotia mas!
ΑπάντησηΔιαγραφήxx
Προσωπικῶς συγχαίρω τὴν ἐπιτροπὴ ποὺ ἐπέλεξε μὲ ἀξιοκρατικὰ κριτήρια (αἰσθητική -τοῦ παγκακιοῦ καὶ τῆς πόλεως (ἔχετε καταλάβει ὅτι τὸ παγκάκι προορίζεται γιὰ τὴν ΑΘΗΝΑ καὶ ὄχι γιὰ τὸ StarWars ἢ τὸ Babylon 5; )-, ἐργονομία (ἔχετε καταλάβει ὅτι τὸ παγκάκι προορίζεται γιὰ νὰ ΚΑΘΟΜΑΣΤΕ (κανονικὰ μάλιστα, ὄχι στὴν πλάτη, μὲ τὰ βρωμοπάπουτσα στὸ κάθισμα, ὅπως κάνει τὸ «κοὺλ» ἀληταριό))) καὶ ἀγνόησε τοὺς ἀσχέτους τῆς διαδικτυακῆς ψηφοφορίας ποὺ ἔκαναν κλίκ σὲ ὅτι πιὸ φουτουριστικὸ καὶ παρδαλὸ γυάλιζε περισσότερο στὴν ὀθόνη τοῦ ὑπολογιστοῦ τους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤὸ παγκάκι εἶναι ὄμορφο, κλασσικό, ὅπως ταιριάζει σὲ μιὰ ἱστορικὴ πόλι ὅπως ἡ Ἀθήνα, ἐργονομικό. (Ἀλήθεια, ζητήθηκε ἡ γνώμι ὀρθοπεδικῶν; Ἢ νομίζετε ὅτι δὲν χρειάζεται; ) Μᾶλλον, καὶ κλασσικὸ καὶ μοντέρνο μαζί. Τὸ μοντέρνο εἶναι σὲ αὐτὴ τὴν σβέλτη καὶ δυναμικὴ καμπύλη γραμμή του (χώρια ἡ θέσις γιὰ τὸ ποδήλατο).
(Καί, ὅπως το βλέπω, παρόλο ποὺ ἔχει πλάτη, δὲν βολεύει, λόγω τῆς καμπύλης, νὰ κάθεται κανεὶς στὴν πλάτη μὲ τὰ βρωμοπόδαρά του στὸ κάθισμα! Ἐλπίζω νὰ ἔχω δίκιο. Καὶ δὲν ἀστειεύομαι καθόλου. Δυστυχῶς, ἀκόμη καὶ τὸ athensbenchmark.com, στὴν κεντρικὴ σελίδα του, εἶχε φωτογραφία μὲ δύο δῆθεν «κούλ» καλοντυμένους τύπους νὰ κάθονται ἀγενῶς στὴν πλάτη τοῦ παγκακιοῦ, μὲ τὰ βρωμοπάπουτσά τους στὸ κάθισμα. Ἀλήθεια, οἱ ἡλικιωμένοι ποῦ θὰ καθήσουν; Ἐκεῖ ποὺ πατοῦσαν μὲ τὰ βρωμοπάπουτσά τους οἱ λεχρίτες; Πολὺ μὲ ἐκνευρίζει αὐτὴ ἡ κακὴ συνήθεια ὁρισμένων, νεαρῶν κυρίως (καὶ σουσουράδων κορασίδων). Λὲς καὶ ἔχουν εὐαίσθητα μεταξωτὰ ὀπίσθια ἢ δὲν θέλουν νὰ λερώσουν τὴν βραδυνή τους τουαλέτα, καθήμενοι στὸ παγκάκι τῆς πλέμπας σὰν άνθρωποι!)